PДA – лiквiдyвaти, OДA – oбмeжити в пoвнoвaжeнняx

02588606.jpg

Особливість моменту, який нині переживає Україна, полягає у тому, що змінити наявне становище, застосовуючи фрагментарне та локальне втручання та реалізовуючи лише точкові заходи, не вдасться. Перехід від радянської моделі державного управління до громадянського суспільства, який в Україні украй затягнувся, потребує системного й комплексного реформування країни.

Хай про яку сферу суспільства йдеться, реальне (а не лише на папері) впровадження змін вимагає реалізації змін в інших, дотичних сферах, за браком яких уся справа приречене на невдачу.

Однією із базових царин суспільства, яка виступає свого роду підґрунтям для реалізації низки інших реформ, є система державного управління.

Гал-інфо поспілкувалося з питань реформування державної служби та децентралізації влади з одним з найбільших фахівців з державного управління й місцевого самоврядування, колишнім депутатом Ужгородської міської (2002-2006) та Закарпатської обласної (2006-2010) рад, експертом Інституту політичної освіти та лідером об’єднання “Сила людей” Олександром Солонтаєм.

Політика – окремо, адміністрування – окремо

На думку експерта, одна з головних вад чинної системи управління державою полягає у недоречному суміщенні політичної та адміністративної, управлінської, складових в діяльності уряду. Передумовою ефективного реформування системи державного управління й державної служби має стати чіткий розподіл між цими двома іпостасями Кабінету Міністрів.

“Уряд до цього часу не здійснив розподіл всередині Кабінету Міністрів на дві складові: з одного боку, орган, що формує політику, з іншого, – центральні органи виконавчої влади (або інші організації, яким делеговані ці повноваження), що надають безпосередні адміністративні та інші державні послуги. У нас все це аж досі змішано купи. Це не європейська модель державної служби”, – сказав експерт.

Зазначена ситуація призводить до того, що уряд захлинається у поточній паперовій роботі.

“До цього часу в міністерствах одночасно роблять дві несумісні речі. По-перше, виробляють політику: якою повинна бути в Україні та чи інша сфера. По-друге, здійснюють поточну роботу: ліцензування, оформлення дозволів, надання різноманітних послуг, оформлення договорів, надання згоди на здійснення певної економічної діяльності тощо. Це змушує міністерство працювати не над політикою, а над «поточкою», виступати регулятором конкретних відносин, оформлювачем купи документів. Отже, саме із цього повинна початися реформа всієї державної служби. Поточні послуги мають надавати професійні державні службовці, які не змінюються залежно від уряду. Змінюватися мають лише команди політиків в уряді, які формують політику уряду”, – сказав експерт.

Олександр Солонтай додав, що дублювання політики й адміністрування призводить до неадекватної кадрової політики.

“У нас міністр може поміняти всіх підлеглих у міністерстві аж до прибиральниці й сторожа, бо він хоче, щоб у нього всюди були свої люди. Так не повинно бути. Службовці не повинні впливати на політичні процеси. Це яскраво видно на прикладі керівника міліції. Всі люди з усієї міліції тягнуться до керівника міліції Авакова, який насправді взагалі не повинен бути головним поліцейським країни. Він повинен бути міністром, що спрямовує роботу поліцейської машини», – сказав Олександр Солонтай.

Експерт наголосив, що законодавча база для реалізації реформи державної служби готова, але немає політичної волі затверджувати нові закони.

“Є пакет законів, зокрема, закон Про Кабінет міністрів, закон Про центральні органи виконавчої влади, закон Про державну службу, підготовлений командою колишнього керівника Національного агентства України з питань державної служби Денисом Бродським. Всі документи для цього є, бракує лише політичної волі”, – сказав Олександр Солонтай.

РДА: ліквідувати

На думку експерта, ключовим елементом реформи з децентралізації влади має бути ліквідація районних державних адміністрацій, які є пережитком тоталітарного минулого. Для тоталітарної держави, що прагнула керувати всіма без винятку процесами у країні, призначення “сатрапів” на місця було природним. В країні, що йде шляхом побудови громадянського суспільства, слід надати всю повноту влади на місцях виборним органам місцевого самоврядування.

“Людям на місцях чітко видно, що РДА – це страшний архаїзм. Приміром, люди живуть в місті Стрию. Мешканці цього міста самі обирають собі мера, міську раду, формують виконком і комунальні підприємства. Вони урядують самі – і нормально живуть. Інколи обирають хорошого керівника, інколи – ні, але самі несуть відповідальність за свій вибір. Натомість мешканці Стрийського району позбавлені такої можливості. Вся повнота влади зібрана в Стрийській райдержадміністрації, керівник якої призначається згори президентом. Інколи призначає хорошого керівника, інколи призначає поганого. Але відповідальність несе президент. Яку б раду не обрали мешканці Стрийського району – погану чи добру – це мало впливає на їхнє життя й політику РДА”, – зазначив Олександр Солонтай.

На думку експерта, така різниця в правах і ступені самостійності між містом і селищем є вкрай неадекватною.

“Постає запитання: чим люди в Стрийському районі гірші за людей у Стрию? Чому держава менше довіряє в організації місцевого самоврядування мешканцям районів, аніж мешканцям міста, над якими немає міських державних адміністрацій?” – слушно наголосив експерт.

Олександр Солонтай нагадав, що ліквідація РДА можлива лише за впровадження змін до чинної Конституції. Відтак, саме із внесення змін до Конституції слід починати комплексну децентралізацію.

“Якщо в Києві скасувати райдержадміністрації можна виключно законом про столицю, впровадивши всередині міста Києва органи місцевого самоврядування, то навести порядок у територіальному управлінні країною без втручання у Конституцію неможливо”, – сказав Олександр Солонтай.

Експерт нагадав, що конституційна реформа передбачена другим розділом коаліційної угоди. Втім, коли вона буде реалізована, наразі не зрозуміло.

ОДА: залишити, але обмежити в повноваженнях

Експерт зазначив, що обласні державні адміністрації повинні залишитися в системі влади, однак мають бути позбавлені функцій виконавчої влади місцевого рівня. У сфері їхньої компетенції має залишитись функція з нагляду за місцевою владою та координування між центром та органами місцевого самоврядування.

“Обласні державні адміністрації повинні залишитися, але вони повинні бути позбавлені функцій виконавчої влади, яка збігається з аналогічною функцією місцевого органу самоврядування. Сьогодні обласна рада може самостійно реалізувати все, що їй заманеться, через комунальні підприємства й облвиконком. ОДА треба позбавити цих повноважень. ОДА повинна зберегти функції нагляду за місцевою владою, за органами місцевого самоврядування. Вона повинна звітувати президенту й уряду, допомагати їм координувати роботу правоохоронних і безпекових органів, щоби останні ефективно виконували функції захисту прав людей та дотримання законів місцевою владою. Крім того, ОДА повинна здійснювати координацію між місцевою владою та центром. А також, надто за військового часу, зберігати державу, боротися з сепаратизмом та беззаконням”, – зазначив Олександр Солонтай.

Разом із тим, експерт наголосив, що точкові, галузеві реформи з децентралізації можуть бути успішно впроваджені незалежно від імплементації конституційних змін.

“Дуже багато можна зробити в сфері децентралізації по галузях. Яку галузь не візьми, усюди є, що робити, аби посилити права людей на місцях. Часткові децентралізаційні процеси можна запустити в архітектурі й містобудуванні, в бюджеті, податках, землі, в управлінні громадою та в роботі комунальних підприємств, в особливих правах громади. Можна повернути людям право на місцевий референдум, посилити механізми органів самоорганізації будинкових, квартальних комітетів, комітетів мікрорайонів. Сприяти на законодавчому рівні людям, які взяли відповідальність за управління будинками і кварталами через ОСББ”, – уточнив Олександр Солонтай.

Експерт наголосив, що децентралізація здійснюється не для органів влади, але для людей.

“Наше завдання – не децентралізувати владу задля місцевої влади, але зробити місцеву владу підконтрольною людям, спроможною вирішувати людські питання”, – резюмував Олександр Солонтай.
Розмову вів Сергій Стуканов

Залишити відповідь

Увійти за допомогою: