Пoлiттoвap: цiнa пepeдвибopчoї peклaми

15993326.jpg Офіційно передвиборча кампанія ще не стартувала, проте політики не дають виборцю забути про себе вже зараз. До того ж нагадують не лише реальною працею і здобутками – напередодні виборів вони пропонують «купити» себе традиційною комерційною рекламою.

 

Особливо часто з екранів телевізорів, білбордів, газет й різного штибу агіток чути про Юлію Тимошенко, Віктора Януковича, Арсенія Яценюка та Сергія Тігіпка. Їх обличчя і гасла зараз повсюди, попри те, що про ефективність політичної реклами і її впливу на виборців можна посперечатись. Зрештою, політики, що діють за принципом «хвали мене моя губонько», й самі не особливо сподіваються збільшити свій електорат завдяки цій рекламі. Це радше спосіб, хоча й доволі коштовний, зайвий раз нагадати про себе та донести певні месиджі. «Реклама не мобілізує електорат політика, а просто консервує його в дійсних межах, – запевнив ZAXID.NET політолог Володимир Цибулько, – основна функція таких рекламних засобів – не піднімати рейтинг політика, а просто нагадувати людям про його існування».

 

«Реклама таки має результативність, адже у неї є споживачі, тому політики і застосовують її, – розповів ZAXID.NET політолог Анатолій Романюк. – Плюс, багато політиків рекламуються «бо треба», без з’ясування очікувань і потреб виборців. Тому результат не завжди є адекватним. Загалом у нас, на відміну від Заходу, нема системи обрахунку, коли рівень вкладених коштів позначається на результаті. Усе залежить лише від можливостей кандидатів у президенти».

 

37304988.jpg Так невідповідним за сумою вкладених грошей і результатом деякі експерти вважають тур зірок української естради, які їздять Україною, агітуючи за Юлю Тимошенко. Адже, по-перше, нашим співакам, які на кожній кампанії виступають то за одного, то за іншого, народ уже не надто довіряє, а по-друге, значна частина шанувальників цих виконавців і заразом відвідувачів таких концертів ще не досягла 18-річчя і не є електоратом. А от суми, витрачені на такі заходи, є великими. Представники Львівського відділення Конгресу української інтелігенції заявили, що лише один концерт, який організувала група артистів на підтримку Тимошенко у Львові, коштував для організаторів 14,5 млн гривень. Професійні організатори концертів у Львові з багаторічним досвідом називають більш реалістичні суми. Щоправда, і вони, і представники місцевого рекламного бізнесу, з якими спілкувався ZAXID.NET, не дуже хотіли розповідати про співпрацю з політиками. Цифри погодилися назвати лише після обіцянки, що їх імена і назви структур у ЗМІ не «засвітяться».

 

Отож, якщо говорити, приміром, про гонорари артистів, які агітують на передвиборчих концертах, то, до прикладу, гонорар Ані Лорак зараз становить в середньому 18-20 тис. доларів,  Тіни Кароль – 12, «Другої ріки» – 7, ТНМК – 8 тис. доларів за один концерт. Не так уже й мало, зваживши, скільки виконавців і у скільки міст їздять з передвиборчою агітацією «леді Ю» цього року. Навіть за найскромнішими підрахунками, вартість одного концерту перевалює позначку у мільйон гривень. Щоправда, на відміну від попередніх кампаній, подейкують, що цьогоріч гонорари артистів для політиків не відрізняються від їхніх заробітків за звичайний концерт. Адже криза вдарила і по їхніх кишенях. Як розповів ZAXID.NET один з організаторів концертів у Львові, через кризу більшість виконавців не має особливого вибору, тому погоджуються працювати для політиків за звичайні суми.

«Цей рік особливий, тому артисти і не підняли ціни, – каже він. – Відтак політикові вони обходяться у звичайні суми, буває навіть поторгуватись можна. За гроші вони відпрацюють нормальну програму. Ще тисяч зо п’ять доларів коштує технічне забезпечення одного концерту, а за зали штаби на місцях зазвичай домовляються безкоштовно».

 

70716021.jpg Натомість рекламники, на відміну від артистів, цін для політиків не лише не опустили, а й традиційно підняли. Приміром, львівські білборди і далі коштують для них дорожче, ніж для бізнесу. Як розповіли ZAXID.NET в одній із компаній, що займається розміщенням реклами на цих носіях, коли місяць реклами на одному білборді зазвичай коштує близько півтори тисячі гривень, для політиків ця сума зростає до 2000 грн за один рекламний носій. «Щоправда, криза вплинула і на цей вид бізнесу, тож ціни у нас порівняно нижчі, ніж були у попередні роки», – розповів менеджер рекламної фірми. Та все одно помноживши це число на кількість «Вона працює», «Врятувати країну» та інших в одному лише Львові, вийде кругленька сума».

 

43635620.jpg Наразі, за словами рекламіста, політична реклама у Львові займає приблизно 2 білборди з 10, однак уже у жовтні рекламники очікують суттєвого пожвавлення. Одна друкована агітка коштуватиме політику як мінімум 4-5 коп. за штуку. Зважаючи на мільйонні наклади таких рекламок, суми у них вкладають теж добрячі. Щоправда, водночас представники друкарень відзначають, що не дуже охоче працюють з політиками, оскільки ті не завжди платять за замовлену рекламу.

 

Ще одна можливість політикам продемонструвати себе коханих – телебачення. Його традиційно активно використовують практично всі більш-менш грошовиті кандидати у президенти, бо «голубі екрани» ваблять до себе велику частку електорату. На львівських телеканалах вихід одного новинного сюжету коштуватиме тому чи тому політику в середньому 2,5-3 тисячі гривень. Якщо ж замовляти їх регулярно, телевізійники дають знижки.

 

31185751.jpg Тож, як ми вже зазначали, від традиційної реклами політикам зиску жодного, адже всі ці різноманітні рекламні штучки сильних світу цього на простих людей давно не діють. Не в останню чергу це й тому, що фінансові засоби для реклами у вітчизняних політиків наразі, по-перше, відносно обмежені, а по-друге, ними більшість політиків не вміє творчо розпорядитись. Відтак ми отримуємо від них досить сірий продукт. Володимир Цибулько переконаний, що основні фінансові вливання у рекламу в цій перевиборчій гонитві ще попереду. Тим паче, що ще не всі кандидати у президенти активно заявляють про себе. Політог вважає, що  всі серйозні ресурси політиків будуть мобілізовані в останній місяць передвиборчої гонки. А наразі ті навмисне пригальмовують свої можливості, вивчаючи потенціал опонентів.

 

За попередніми оцінками експертів, усі разом кандидати в президенти (без врахування Юлії Тимошенко) витратять на свої кампанії сукупно близько 300 млн доларів. І в аналогічну суму, за прогнозами, обійдеться ця президентська кампанія одній Юлії Тимошенко. Так це чи не так, грошей на передвиборчу кампанію з позиції пересічного українця уже зараз витрачено чимало. А це лише початок. Який у цьому сенс і який результат для виборця? Сумнівний. Але політики у людей не запитують і вже в найближчий місяць-другий витрачатимуть на просування себе коханих ще більше мільйонів «зелених».

 

Оксана Керик 

 

Джерело:

http://www.zaxid.net/article/50177/

12.10.2009

 

Фото з:

http://ua.pravda.com.ua/news_print/2009/9/4/100920.htm

http://news.if.ua/news/831.html

 

Залишити відповідь

Увійти за допомогою: