Укpaїнcький eкcпopт: y пoшyкax нoвиx мoжливocтeй
За останні кілька років географія експорту України дуже змінилася. Було втрачено російський ринок і запроваджено транзитні обмеження, які знизили темпи експорту в країни СНД. Водночас, 2016-й став першим роком дії зони вільної торгівлі з Європейським Союзом. У таких геополітичних умовах українські товари отримали нові ринкові перспективи.
Курс на Європу
До 2014 року основним ринком збуту української продукції була Росія. З початку окупації Криму та агресії на Донбасі сусідня країна не тільки перестала бути ключовим торгівельним партнером, а й стала перешкодою для звичного експорту в країни СНД. Ввівши часткове продовольче ембарго і низку заходів, що забороняють провезення українських товарів через територію РФ, колишній партнер почав ще одну війну – транзитну.
За даними Держстату, через російську блокаду експорт до Казахстану, Узбекистану та Азербайджану впав на 44,9%, 20% та 26,1% відповідно. Однак економічний тиск Росії не зміг зупинити трансформації в країні. У 2016 році набула чинності зона вільної торгівлі Україна-ЄС. Забезпечивши 37,1% загальних обсягів експорту в 2016 році, Євросоюз став найбільшим торгівельним партнером України.
За офіційною статистикою, найшвидшими темпами зростають продажі українських товарів в Польщу (16,3%), Італію (14,3%), Німеччину (10,5%), Угорщину (7,8%), Іспанію та Нідерланди (7,4%).
Голова Комітету економістів України Андрій Новак впевнений, що альтернативами для українських підприємств, які були орієнтовані на РФ, можуть стати ринки Азії та Африки. За словами експерта, у таких групах товарів, як жири і олії, зацікавлені споживачі Близького Сходу, зокрема Об’єднані Арабські Емірати.
У свою чергу, скептики стверджують, що для виходу на нові ринки потрібно проходити складну сертифікацію товарів. Експерт у сфері аграрного бізнесу Денис Марчук запевняє, що шляхом бюрократичних механізмів ЄС просто захищає свого товаровиробника, не створюючи перешкод для українського бізнесу. Виробники, які вже пройшли процедуру, підтверджують, що сертифікат лише засвідчує високу якість українського продукту.
«Товар повинен бути конкурентоспроможний як за собівартістю, так і пакуванням, і просуванням. Треба дивитися, які продукти можуть зацікавити ЄС, які можуть бути унікальними, адже в Європі полиці магазинів не бувають порожніми», – ділиться досвідом голова правління «Укрпродукт Груп» Сергій Євланчик.
Зліт нового українського експорту
Традиційні експортні галузі України – це металургія 22,9% і машинобудування 11,9% від загальної частки.
За інформацією Агентства індустріального маркетингу, основними товарними позиціями металургії є напівфабрикати (частка 36,2% або 7,7 млн тонн), сталевий прокат (44,5% або 9,5 млн тонн) і металургійна сировина.
Через окупацію промислових регіонів Донбасу, частка металургійної продукції в експорті значно зменшилася і виробникам потрібно було швидко переорієнтувати своє виробництво. За останній рік українські металурги змогли пристосуватись, запустивши нові продукти на продаж. Холдинг «Метінвест» налагодив виробництво металевих заготовок у вигляді листів за європейським стандартом. Такий матеріал застосовується в будівництві, машинобудуванні і виготовленні побутової техніки.
Нова продукція призначена для внутрішнього ринку і країн Південно-Східної та Центральної Європи. У минулому році перші 120 тон були поставлені на ринок Польщі. Компанія «Інтерпайп» запустила повний цикл виробництва залізничних коліс для швидкісного руху і колісних пар для вантажного транспорту. За рік вироблятиметься до 60 тисяч таких коліс. Компанія сподівається наростити обсяги експорту та увійти в нові сегменти ринку. Навіть у кризовій ситуації українським підприємствам вдалося зберегти високі темпи виробництва сталі і посісти 10-те місце в рейтингу Всесвітньої асоціації виробників сталі Worldsteel.
Що стосується машинобудування, незважаючи на розрив відносин із Росією, Крюківський вагонобудівний завод минулого року тільки нарощував темпи виробництва. Було поставлено 750 вантажних вагонів до Туркменістану та укладено контракт з Укрзалізницею щодо виробництва 21 пасажирського вагону.
Крім того, в Україні активно розвивається виробництво електричних автокомпонентів на експорт. Державне підприємство «Карпати» випускає електропроводку для таких авто як Porsche, Mercedes, Volkswagen і Skoda. Мукачівський завод «Точприлад» спеціалізується на акустиці і низці інших електронних компонентів – для BMW і Land Rover.
У нових умовах традиційно великі частки машинобудування та металургії поступово витісняє експорт АПК. Україна відома сильними позиціями в експорті сільськогосподарської продукції, зокрема зернових культур і продукції тваринництва. Наша країна виробляє 30% всього світового виробництва соняшникової олії.
Однак можливості України в аграрному секторі дозволяють запропонувати набагато більше. Попит на продукти органічного виробництва, зокрема, ягоди, мед, горіхи, який постійно зростає, може стати золотою жилою для нашої країни. Крім врожаю, Україна експортує технології та обладнання для переробки зерна. За інформацією Мінагрополітики, минулого року продукція АПК і харчової промисловості забезпечувала 42% всього товарного експорту України. І це не межа.
Голова міністерства Тарас Кутовий зазначає: «Україна зацікавлена в збільшенні експорту своєї продукції з доданою вартістю. Адже розвиток фермерських господарств допоможе перетворити сільське господарство України з сировинної галузі – на переробну».
Ще однією можливістю для експортного потенціалу України є озброєння. За даними Стокгольмського інституту дослідження проблем миру (SIPRI), в 2016 році Україна займає 9 місце в рейтингу світових країн-експортерів озброєння.
Минулого року холдинг «Укроборонпром» уклав низку перспективних контрактів, які стосуються поставок обладнання і зброї, зокрема, БТР-3Е1т та БТР-4Е. За інформацією концерну, обсяг збройових експортних контрактів, укладених минулого року, склав $ 1,45 млрд. Кожен експортований бронетранспортер – це додаткові кошти до держбюджету та розширення можливостей власного виробництва. А значить – і збільшення кількості якісної зброї для української армії, стверджують військові експерти.
Українські підприємства «Антонов» і «Мотор Січ» продають до Китаю двигуни АІ-222-25. У планах виробництво 30 українських літаків Ан-178 для військово-повітряних сил Саудівської Аравії.
У Національному банку України вважають, шо 2017 рік може стати дуже успішним для українського експорту. За даними Держстату, експорт українських товарів за І квартал 2017 року зріс на 34,4%, або на 2,7 млрд дол., порівняно з аналогічним періодом минулого року. При цьому продаж українських продуктів до країн ЄС збільшився на 24,5% і склав 38,4% від загального обсягу експорту
На думку гендиректора Асоціації постачальників торговельних мереж Олексія Дорошенка, задля успішного експорту Україні варто займати тверду і прагматичну позицію під час переговорів за умовами ЗВТ з країнами-партнерами та розмірами квот для українських експортерів.
«У переговорах про вступ до СОТ Україна займала саме таку позицію. Тоді багато хто передрікав, що ми програємо від того, що відкриваємо свої ринки. Але, тим не менш, за ті кілька років, що ми належимо до СОТ, ніхто ще не сказав, що ми щось через це втратили», – вважає експерт.
Матеріал Центру громадського моніторингу та контролю
Є новини, цікаві теми? Пишіть motsnyi1976@ukr.net Телефонуйте 050-064-94-14