Тpи Cпacи

У серпні відзначають три Спаси – три свята на честь Ісуса Христа. «Спас» – скорочена назва від слова «спаситель» (рятівник), яким церква вважає Сина Божого. Ми вирішили навідатися до Краснопільського Успенського храму, аби дізнатися побільше про історію цих свят у його настоятеля, митрофорного протоієрея Іоанна Дубляка. 90917625.jpg

– Возвеличують три Спаси – 14, 19 та 29 серпня, – розповідає отець Іоанн. –14 серпня – Свято «Походження (винесення) чесних древ чесного і животворящого Хреста Господня», відомий в народі як Спас медовий. Російська назва свята «походження» – невірний переклад грецького слова, яке означає урочисту церемонію, хресний хід. Тому в назві свята додано слово «винесення».

83196582.jpg

Медовий Спас відомий вже більше десяти століть. Серпень у Константинополі вважався одним з найважчих місяців: хвороби скошували людей наповал. Тому було вирішено напередодні (за старим стилем це було 31 липня) виносити Животворящий Хрест Господній з царської скарбниці і обносити їм вулиці та будинки городян, благаючи про одужання хворих. Таким чином, Хрест подорожував до Свята Успіння Пресвятої Богородиці.

Також у цей день починається Успенський піст, встановлений на згадку Успіння Пресвятої Богородиці. Завершує його Свято Успіння Пресвятої Богородиці.

Медовий Спас, Спас на воді відомий у народі як свято Маковія. Вшанування пам’яті семи мучеників Маккавеїв (вони, зрікшись язичництва, й під час тортур залишилися вірними Богові) супроводжується освяченням води, хлібного колосся та квітів. Найбільша увага – меду та маку. Цього дня печуть коржі з маком нового врожаю. Шулики кладуть до макітер і поливають медом. А він, золотистий, запашний, ніби осяяний сонцем, здається, панує над усім, ллється нескінченною живлющою річкою. Кажуть: життя солодке, як мед. І йдуть купатися, бо вважається, що вода на Маковія цілюща.

Другий (яблучний) Спас, або Преображення Господнє, присвячений великій події у житті Ісуса Христа, коли на горі Фавор під час молитви Його лице просяяло, а одяг став білим та блискучим. Саме тоді апостолам відкрилося світло й слава Божества. На честь цього святять яблука, груші та пшеничний чи житній жмут (сніпок). Його перев’язують стрічкою й довго зберігають. Він уособлює дух родючого поля й мовби благословляє мить, коли вже можна їсти яблука з медом та пригощатися легким вином.

Третій Спас (Спас на полотні) символізує перенесення нерукотворного образу Ісуса Христа з міста Едесси до Константинополя. Цього дня селяни, як правило, вже відпочивають після жнив. Та недовго: незабаром треба сіяти озимину. Так серед нестримних хвиль клопотів і минає хліборобське життя. Одне слово, все ведеться за прислів’ям: хто як хоче, а лелека відлітає після Спаса.

http://krasnews.at.ua/news/tri_spasi/2015-08-18-5344

Поділитися цим:
Loading Likes...

Залишити відповідь

Увійти за допомогою: